Tuesday 19 February 2013

Tip Menjaga Jantung

  Hai rakan-rakan, tips kesihatan.


              Jantung merupakan organ yang sangat penting yang dimiliki oleh manusia. Ketika jantung sudah berhenti berdetak, maknanya nyawa kita sudah terpisah dari badan kita. Bagi sebagian besar manusia tentu menginginkan jantungnya selalu sihat. Dengan melakukan berbagai usaha untuk menyihatkan jantung. Menjaga jantung agar tetap sihat merupakan kewajiban setiap individu.
      Oleh kerana itulah, tips kesihatan kali ini akan mengetengahkan sebuah artikel yang berkaitan dengan jantung. Tips menjaga jantung agar tetap sihat :

     1)       Bagi anda yang kebiasaan merokok. Maka mulai dari sekarang berhentilah dari merokok, sebab ia tidak menyehatkan. Anda perlu tahu, golongan perokok memiliki peluang sangat besar mengalami serangan jantung dibandingkan mereka yang tidak  merokok sama sekali.

     2)    Usahakan mengurangi kandungan garam yang berlebihan. Kerana boleh mengakibatkan tekanan darah tinggi. Sehingga mampu meningkatkan serangan jantung koroner.

     3)   Rajin  bersenam setiap pagi. Dalam hal ini, biasanya dengan berjalan atau berlari santai selama setengah jam atau lebih.
  
     4)     Berbagai masalah yang memusingkan fikiran anda boleh berpengaruh terhadap kesehatan jantung anda. Usahakan meluangkan waktu menonton acara tv yang berisi komedi. Agar membuat anda ketawa  dan menenangkan fikiran anda.

     5)   Anda juga boleh pergi ke taman rekreasi. ia boleh menyegarkan fikiran anda dan ia juga sangat baik pada kesehatan jantung anda.

      6)  Anda sebaiknya mengurangi atau bahkan tidak minum-minuman yang mengandung alkohol. Kerana  minuman beralkohol mampu merusak otot jantung anda.

      7)    Makanlah buah-buahan dan sayur-sayuran yang banyak mengandung berbagai vitamin yang bagus untuk jantung anda seperti bayam, serta kacang-kacangan dan kurangi makanan yang memiliki kadar kolesterol yang sangat tinggi.  


            TERIMA KASIH MEMBACA 

No comments:

Post a Comment